De exploderende smartphones van Samsung, de te dure iPhones en het bijna failliete BlackBerry. De smartphonewereld is erg onrustig en bijna iedere dag komt er weer iets nieuws naar buiten. De consument blijft verdwaasd achter en heeft moeite om nog een goede keuze te maken. Gelukkig is er een oplossing aan de horizon. Een bedrijf die zijn eigen weg kiest en zich niks aantrekt van de competitie. Het Chinese bedrijf Huawei is bezig met een sterke opmars en is niet van plan om te stoppen. Het aandeel van Apple in de smartphone markt wordt al steeds minder en het lijkt erop dat Huawei ze gaat inhalen in een paar jaar.
De opmars van Huawei
Voor veel Nederlanders is Huawei nog een onbekend merk. Ze hebben wel eens van de naam gehoord maar weten niet wat het precies inhoudt. Dit komt natuurlijk grotendeels door het feit dat Huawei niet gebruik maakt van tv-reclames in Nederland. Ze proberen door middel van innoverende smartphones en lage prijzen te concurreren met de grote bedrijven. Dit is een langzaam maar natuurlijk proces. Een mooi voorbeeld hiervan is de Huawei P8. Een kwalitatief sterk toestel, maar minder bekend onder het grote gedeelte van de consumenten. Met een mondiale 3de plek in de smartphonemarkt gaat Huawei verder de strijd aan met Samsung en Apple. Zo maken ze ook gebruik van de misstappen van de concurrenten, bijvoorbeeld met de Note 7. Samsung heeft flinke schade opgedaan met de exploderende Note 7, terwijl Huawei slechts enkele weken hierna komt met de Huawei Mate 9. Een smartphone die de plek van de Note 7 in kan nemen. Een smartphone die ook op basis van specificaties beter zal zijn dan de iPhone 7 Plus. En dat allemaal voor een relatief lage prijs.
Strategie van Huawei
Er ligt echter een uitgedachte strategie onder het succes van Huawei. Een strategie die wel wat weg heeft van de oude strategie van Apple, namelijk innovatie is alles. Een groot deel van het budget gaat naar Reseach & Development binnen Huawei om zo continue te blijven innoveren. Want om de concurrentie voor te blijven, moet je jezelf blijven differentiëren. De innovatiegrondslag gaat samen met een ander belangrijk aspect, namelijk prijs. De nieuwste smartphones kosten tegenwoordig minimaal €600. Huawei probeert de consument meer te bieden dan alleen een smartphone van €600 zoals Apple. Zo hebben ze een breed aanbod van goede smartphones die verschillen van €100 tot €600. Ze geven de consument een ruime keuze, aangezien niet iedereen in staat is om €600 neer te leggen voor een smartphone. Een Huawei in combinatie met een abonnement is ook erg voordelig, zoals te zien is bij de Huawei abonnementen vergelijker. Dus als je abonnement ten einde loopt en je twijfelt over welk toestel je moet kiezen, overweeg dan eens een Huawei. Je zal positief verrast worden over de toekomst.