Steeds vaker zie je mensen op hun telefoon loeren. We zijn de afgelopen jaren een stuk afhankelijker geworden van onze smartphone en gebruiken het voor van alles en nog wat. Met de afhankelijkheid van onze mobiele telefoon neemt ook de angst toe om niet altijd even goed bereikbaar te zijn. Deze stoornis wordt ook wel nomofobie genoemd en staat voor no mobile fobie. Een nomofoob laat zijn leven lijden door de smartphone en is te herkennen aan een of meerdere van de volgende punten:
- Hij heeft een waterdichte telefoon zodat hij ook onder de douche zijn instagramfeed kan checken.
- Hij wil altijd in de buurt van een stopcontact zijn zodat hij zeker weet dat hij kan opladen, mocht het nodig zijn.
- Hij checkt om de haverklap zijn telefoon of er nieuwe berichten, kattenfoto’s of selfies zijn binnengekomen.
- Hij denkt constant dat zijn telefoon afgaat en voelt hem ook trillen als die op stil staat (fantoomringtones).
- Hij kijkt gemiddeld meer dan 200 keer op een dag op zijn telefoon.
Ook in de medische wereld duikt deze term steeds vaker op en wordt door steeds meer artsen erkend als een serieus probleem. Het is namelijk een stoornis die het dagelijks leven ernstig beïnvloed. Zo wordt het bijvoorbeeld lastig om een offline gesprek te voeren als je constant op je telefoon zit te kijken of er al een nieuw berichtje is binnengekomen. Toch is het voor sommigen onder ons wel belangrijk om veel bereikbaar te zijn. Dit geld bijvoorbeeld voor zakelijk gebruikers. Deze groep telefoon gebruikers kan het niet veroorloven om een telefoontje te missen, het is namelijk mogelijk dat net een belangrijke klant belt met een voor hem nog belangrijkere vraag. Bizziphone snapt dat je niet je telefoon constant kan opnemen. Ben je bijvoorbeeld in vergadering of zit je achter het stuur kan je lastig opnemen. Daarom is de oplossing in de vorm van een antwoordservice. Hierbij wordt de telefoon doorgeschakeld naar een receptioniste die uw klanten vriendelijk te woord staat.