Nog geen twintig jaar geleden zag niemand het belang van een mobiele telefoon. Inmiddels kunnen we ons niet meer indenken dat er een tijd is geweest waarin de mobiele telefoon niet bestond. Iedereen bezit er een en is altijd bereikbaar én online. Maar hoe zit dat met de vaste telefoonlijn?
Je zou denken dat de vaste telefoonlijn zijn beste tijd wel heeft gehad. Maar volgens onderzoek van Telecompaper bezit nog 81% van de Nederlanders een vaste lijn. Sterker nog, het aantal vaste lijnen is gestegen ten opzichte van vier jaar geleden, toen dat slechts 74% was. Die stijging is opvallend, zeker als je je bedenkt dat het gebruik van de vaste lijn wél is afgenomen.
Toch is het wel te verklaren: veel mensen sluiten een alles-in-1-pakket af met internet, bellen en televisie in één pakket. Vaak verschilt dat qua kosten nauwelijks van een pakket met alleen internet en tv. En die laatste twee worden steeds belangrijker. Er wordt nog veel tv gekeken, maar het kijken naar tv gebeurt inmiddels al lang niet meer alleen via de beeldbuis. Volgens onderzoek van Viacom naar kijkgedrag van Millennials tussen de 12 en de 34 jaar, blijkt dat jongeren tv-content kijken via gemiddeld vijf verschillende bronnen, zoals YouTube, apps van tv-zenders en Video on Demand services. En dan het liefst waar en wanneer ze zelf willen. Onderweg bijvoorbeeld, in de tram of de trein.
Daaraan kleeft een nadeel: het vreet internet, zeker als je gebruik maakt van je mobiele databundel. Lang niet overal is namelijk een goede wifi-verbinding. Om te zorgen dat je thuis en onderweg kan surfen naar en hoe je wil, is een wifi-verbinding thuis wel zo handig. En snel internet hoeft helemaal niet duur te zijn, zeker niet als je een pakket afsluit. Zo ben je minder snel door je geld én je mobiele bundel heen. En als het dan toch een keer gebeurt, kun je thuis altijd onverstoord verder surfen.